se

27 Mayıs 2015 Çarşamba

Pilotlar ve Hava Trafik Kontrolörleri Sonunda Konuşmayı Bırakıp Mesajlaşmaya Başladılar


Mesaj gönderme teknolojisi, cebinde akıllı telefon taşıyanlar için eski teknoloji olarak gözükse de havacılık sektöründe Amerika hava alanlarında potansiyel olarak büyük etkinlik sağlayan mesaj sistemini  nispeten yeni teknoloji olarak nitelendirebiliriz. 


                        @Airbus A380 cockpit image courtesy of Naddsy on Wikimedia

İnanın ya da inanmayın, Amerika'daki ticari hava yolları ve uçuşlar  sesli iletişim ve detaylar ise pilotun hava trafik kontrol ile konuşmalarının yazılı hale getirilmesi şeklinde yönetiliyor. Kalkış izni ya da uçuş planlarındaki değişiklikler için de sesli iletişim gerektiriyor. Bu da işlerin yavaş, verimsiz ve hatalara açık şekilde yapılmasına sebep oluyor. 
Federal Havacılık Kurulu FFA sonunda bu durumun değişmesi için mesajlaşmaya izin vererek yeni bir sistem kuruluyor. Data Comm. adı verilen sistem ile daha fazla bilgiyi linkten öğrenebilirsiniz.

Eğer kalkış izni verilmişse hava trafik kontrol pilota sistemden mesaj atabiliyor. Dakikalarca konuşma yerine mesaj yöntemi saniyeler içinde işler halledilebiliyor. Kalkıştan önce uçuş planı değişirse daha da fazla zaman tasarrufu sağlanabilir.

Mevcut sistem sesli iletişimi aşağıdaki gibi kullanıyor:

  • Kontrolör, pilot ile iletişim kurup ona uçuş planınında değişiklik olduğunu söylüyor.
  • Kontrolör, sözlü olarak planı anlatır.
  • Pilot, not oldığı planı kontrolöre okuyarak  sözlü olarak onaylar 
  • Pilot, yeni planı manuel olarak uçağın uçuş sistemine girer
  • Pilot, girdiği planı onaylar
  • Pilot, kalkış izni ister

Bu süreç 15 dakika ya da daha fazla sürmektedir. Bunun anlamı ise orijinal uçuş zamanında gecikme ya da iptal olmaya sebep olabilir. 


Mesaj sistemini kullanan yeni sistem aşağıdaki gibi çalışmaktadır.


  • Pilot, revize edilmiş planı içeren metin mesajını alır
  • Pilot, uçuş planını kontrol eder ve bir butona  ya da dokunmatik ekran ile kabul eder
  • Yeni plan otomatik olarak uçağın uçuş yönetim sistemine girer
  • Pilot, mesaj ile kalkış izni ister


Gördüğünüz gibi, yeni sistemle bu süreç çok daha verimli yönetiliyor ve her uçuşta dakikalarca zaman tasarrufu sağlanıyor

Data Comm zorunlu olmayan bir iletişim sistemi olmasına rağmen yaz ayları boyunca Houston Hobby, Houston Intercontinental, ve Salt Lake City International olmak üzere yaygınlaşacak. Verimliliğiyle gelen kazanç sayesinde tüm Amerika hava alanları bu sistemi kullanmaya başlayacak gibi gözüküyor.

Kaynak:http://www.geek.com/mobile/pilots-and-air-traffic-controllers-can-finally-stop-talking-and-start-texting-1623544/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder