ad

se

6 Temmuz 2012 Cuma

Lojistik:En İyi Dağıtım Ağı Hangi Şirkette


En iyi kim dağıtıyor
Ulaştıkları nokta sayısı 100 binleri geçiyor...

Coca-Cola Türkiye'de 310 bin, Yıldız Holding ise 200 bin noktaya dağıtım yapıyor. ÖMudo, 29 bin ürün çeşidini tüketiciyle buluşturuyor. Migros da dağıtım ağıyla 16 bin ürün çeşidini marketlere ulaştırıyor. Özellikle hızlı tüketim malları, gıda ve perakende alanındaki dev şirketler, dağıtım ağlarının gücüyle dikkat çekiyor. Pazarda rakiplerine bu özellikleriyle fark atıyorlar. Dağıtım ağı büyüdükçe bu işin bütçesi de artıyor. Örneğin, Pınar markalı ürünlerin dağıtımını gerçekleştiren Yaşar Birleşik Dağıtım, 1,3 milyar TL ciro ile çalışıyor. Aynı şekilde yayın dağıtımda lider Yaysat'ın da 2010 yılı cirosu 681 milyon TL'ye ulaşmış durumda.Günümüzde rekabet avantajı, sadece fiyat ve ürün kalitesiyle değil, müşteriye ulaşma hızı, ulaşma maliyeti ve ürünün ilk seferde istenen şartlarda doğru tedariğiyle sağlanabiliyor." Bu sözler, Türkiye'de beyaz eşya alanının en büyük oyuncularından Vestel'in genel müdür yardımcısı Filiz Künüralp'e ait. Gerçekten de artık dağıtım, şirketler için hayati fonksiyonlardan biri... Mal ve hizmetin lojistiğinin doğru yönetilmesi şirketin sağlıklı büyümesi ve müşteri memnuniyeti için giderek daha çok önem kazanıyor. Hatta güçlü ve kârlı bir dağıtım ağı ile çalışan şirketler rekabette bir adım öne geçiyor. Teknosa Lojistik ve Müşteri Hizmetleri Grup Müdürü Nezih Alten de aynı düşüncede: "Ancak bu şekilde şirketinizin lider olarak kalmasına katkıda bulunabilirsiniz" diyor. Türkiye'de dağıtımda şirketler, direkt dağıtım kanallarını tercih ediyor. Direkt dağıtım kanallarını İstanbul Bilgi Üniversitesi Uluslararası Lojistik ve Taşımacılık Bölümü Koordinatörü Yrd. Doç. Dr. Ruhet Genç şöyle açıklıyor: "Bir şirket dağıtımı kendi çatısı altında ayrı bir departmanla yapabilir. Ana faaliyet dalı dağıtım olan bir şirket kurabilir. Ya da lojistik firmaları aracılığıyla dağıtımını outsource edebilir." Türkiye'deki lider şirketler de bu üç yolla dağıtım yapıyor. Yıldız Holding, Yaşar Holding gibi büyükler, kendi dağıtım ağlarını kurarak, aynı holding çatısı altında farklı bir şirket kanalıyla satış noktalarına ulaşıyor. Hedef Alliance, İpragaz ve Yaysat gibi zaten dağıtımı ana faaliyet alanları arasında görenler içinse tüm lojistik ve nakliye işleri şirket çatısı altında gerçekleştiriliyor. Vestel, Turkcell, Mudo, Migros, Efes, BSH ve JTI gibi şirketler ise dağıtımı outsource etmeyi tercih ediyor.

100 BİNİN ÜZERİNDE NOKTA
Farklı dağıtım kanallarıyla çalışan şirketlerin ortak özelliği, çoğunluğunun Türkiye genelinde 100 binin üzerinde noktaya ulaşması. Örneğin Coca-Cola, 310 bin noktayla bu alanda rekor bir sayıya ulaşmış durumda. Aynı şekilde gıda alanında çalışan Yıldız Holding ve Yaşar Holding'in dağıtım şirketi Yaşar Birleşik Pazarlama da dağıtımda öne çıkanlardan. Yıldız Holding, 200 bin noktaya dağıtım yaparken, Yaşar Birleşik Pazarlama da 150 bin noktaya ürün gönderiyor. Yıldız Holding Perakende Grup Başkanı Mustafa Yaşar Serdengeçti, holding çatısı altında 6 ayrı şirketle toplam 900 kişilik istihdamla toplam bin 850 çeşit ürünün dağıtımını yaptıklarını söylüyor. Yaşar Birleşik Pazarlama Genel Müdürü Suat Özyiğit de Pınar markalı 16 ürün grubunun 600'e yakın çeşidin yurtiçi satış ve dağıtımını gerçekleştirdiklerini belirtiyor. Hızlı tüketim malları alanının öncülerinden PepsiCo da 170 bin noktaya ulaşan önemli bir dağıtım ağına sahip. 

Kaynak Capital: Araştırmanın Diğer 3 sayfasını okumak için tıklayın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder