Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından:
ARAÇLARIN YÜKLENMESİNE İLİŞKİN ÖLÇÜ VE USULLER İLE TARTI VE
BOYUT ÖLÇÜM TOLERANSLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
Tanımlar:
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Azami ağırlık: Aracın güvenle taşıyabileceği azami yükle birlikte ağırlığını,
b) Azami dingil ağırlığı: Araçların karayolu yapılarından güvenle ve yapıya zarar vermeden geçebilmeleri için saptanan dingil ağırlığını,
c) Azami genişlik: Aracın boylamasına düzlemine paralel ve bu düzlemin her iki tarafında araca teğet olan ve aracın geri görüş aynası (aynaları) hariç olmak üzere aracın yan taraflara doğru çıkan bütün sabit aksamı kapsayan iki düzlem arasındaki azami mesafeyi,
ç) Azami uzunluk: Aracın boylamasına düzlemine dik ve aracın sırasıyla önüne ve arkasına teğet olan ve aracın bütün aksamı ve özellikle aracın önünden ve arkasından dışarı doğru çıkan bütün sabit aksamını (tamponlar, çamurluklar ve benzeri) kapsayan iki düşey düzlem arasındaki azami mesafeyi,
d) Azami yükseklik: Aracın üzerinde bulunduğu düzlem ile buna paralel aracın en uç üst kesimine teğet düzlem arasındaki azami mesafeyi,
e) Bakanlık: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığını,
f) Boyut ölçüm toleransı: Boyut ölçümü yapan alet ve cihazların gerçek boyutlara nazaran ölçüm esnasında santimetre cinsinden gösterdiği sapma miktarını,
g) Dingil ağırlığı: Araçlarda aynı dingile bağlı tekerleklerden karayolu yapısına aktarılan ağırlığı,
ğ) Gabari: Araçların, yüklü veya yüksüz olarak karayolunda güvenli seyirlerini temin amacı ile uzunluk, genişlik ve yüksekliklerini belirleyen ölçüleri,
h) Gönderen: Eşyayı bir yerden başka bir yere nakletmek amacıyla taşımacıya teslim eden gerçek veya tüzel kişiyi,
ı) İşleten: Denetlenen araç 11/6/2009 tarihli ve 27255 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Karayolu Taşıma Yönetmeliği kapsamında bir yetki belgesine kayıtlı ise yetki belgesi sahibi olan; kayıtlı değilse araç sahibi olan veya mülkiyeti muhafaza kaydıyla satışta alıcı sıfatıyla sicilde kayıtlı görülen veya aracın uzun süreli kiralama, ariyet veyarehni gibi hallerde kiracı, ariyet veya rehin alan gerçek veya tüzel kişiyi veya başka bir kişinin aracını kendi hesabına ve tehlikesi kendisine ait olmak üzere işlettiği ve araç üzerinde fiili tasarrufu bulunduğu ispat eden kişiyi,
i) Tartı toleransı: Tartı yapan alet ve cihazların gerçek ağırlığa nazaran tartım esnasında kilogram cinsinden gösterdiği sapma miktarını,
j) Taşıma sınırı: Bir aracın güvenle taşıyabileceği, en çok yük ağırlığı veya yolcu ve hizmetli sayısını,ifade eder.
Araçların Yüklenmesine İlişkin Ölçü ve Usuller
Araçların ağırlık ve boyut ölçüleri
MADDE 5 – (1) Karayollarında seyreden araçların yüklü ve yüksüz olarak uyacakları boyutların ve bu araçların karayolu yapısına zarar vermeden güvenle seyredebilecekleri ağırlıkların aşağıda belirtilen şartlara uygun olması zorunludur.a) Azami genişlik
Araçların azami genişliği
| |
Frigorifik taşıtların yalnız frigorifik yapılarında
| |
Belediyelere ait troleybüsler
|
2,65 metre
|
b) Azami yükseklik
Araçların azami yüksekliği
|
c) Azami uzunluk
Otobüs dışındaki motorlu araçlarda
| |
Römorklarda
| |
İki dingilli otobüslerde
| |
İkiden çok dingilli otobüslerde
| |
Yarı römorklu araçlarda
| |
Mafsallı (Körüklü) otobüslerde
| |
Römorklu otobüslerde
| |
İki römorklu katarlarda
|
ç) Azami ağırlıklar
1) Dingil ve dingil grubu ağırlıkları
Dingil ağırlığı en çok;
| |
Tahriksiz tek dingilde
|
10 ton
|
Tahrikli tek dingilde
|
11,5 ton
|
İki dingilli motorlu araçlarda aks grubu ağırlığı en çok;
| |
Dingiller arası mesafe 1m’den az ise (d<1m)
|
11,5 ton
|
Dingiller arası mesafe
|
16 ton
|
Dingiller arası mesafe 1.3 ile 1.8m arası ise (
|
18 ton
|
Dingiller arası mesafe
|
19 ton
|
İki dingilli römork ve yarı römorklarda aks grubu ağırlığı en çok;
| |
Dingiller arası mesafe 1m’den az ise (d<1m)
|
11 ton
|
Dingiller arası mesafe
|
16 ton
|
Dingiller arası mesafe 1.3 ile 1.8m arası ise (
|
18 ton
|
Dingiller arası mesafe 1.8 m veya daha büyük ise (
|
20 ton
|
Üç dingilli aks grubu ağırlığı en çok;
| |
Dingiller arası mesafe
|
21 ton
|
Dingiller arası mesafe
|
24 ton
|
2) Toplam ağırlıklar
İki dingilli motorlu araçlar ve römorklarda
|
18 ton
|
Üç dingilli motorlu araçlarda (Tahrikli dingilin, çift lastikle ve havalı süspansiyon sistemi ile veya 97/27/AT Yönetmeliğinde tanımlandığı gibi eşdeğer kabul edilen bir süspansiyon sistemi ile donatılmış olduğu veya her bir tahrikli dingilin çift lastikli olduğu ve her bir dingilin azami ağırlığının 9,5 tonu aşmadığı durumlarda 26 tondur.*)
|
25 ton
(26 ton*)
|
Üç dingilli yarı römorklu araçlarla mafsallı otobüslerde
|
28 ton
|
Dört dingilli motorlu araçlarda
|
32 ton
|
Dört dingilli römorklu ve yarı römorklu araçlarda
|
36 ton
|
Dört dingilli yarı römorklu araçlarda yarı römork dingil grubu ağırlığı 20 ton olan araçlarda
|
38 ton
|
Beş veya daha çok dingilli yarı römorklu veya römorklu katarlarda
|
40 ton
|
40 ft. boyutunda ISO Konteyner taşıyan iki veya üç dingilli yarı-römorka sahip üç dingilli motorlu araçlarda
|
44 ton
|
(2) Araçların imal tarihine bakılmaksızın yukarıda belirtilen boyutlar ve ağırlıklar uygulanır.
(3) Karayolundan başka bir ulaşım imkânının olmadığı, zorunlu ve istisnai hallerde; bölünemeyen özel yüklerin Karayolları Trafik Yönetmeliğinde belirtilen şartlarla taşınması zorunludur.
(4) Uluslararası yük ve yolcu taşımacılığına ilişkin konulardaki ikili ve çok taraflı anlaşma hükümleri ile savaş hali, sıkıyönetim, olağanüstü hal ve doğal afet durumlarında uygulanacak hükümler saklıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder